Klub Klassisk – Brittens ”Peter Grimes”

klub klassisk
Lytteklub med udgangspunkt i klassisk musik, denne gange med fokus på Benjamin Brittens “Peter Grimes”.
Tilmelding: Gratis
Novellen
Bibliotek
Haslev Bibliotek

Jernbanegade 62
4690 Haslev
Danmark

Så er der budt indenfor til endnu en sæson af Klub Klassisk!

Ligesom sidst slutter vi sæsonen af med at se en hel opera, og denne gang er det Peter Grimes af benjamin Britten. Opsætningen er fra 2013, og man finder bl.a. Alan Oke og Giselle Allen på rollelisten. Det er fortællingen om forfølgelse af en outsider i et fordømmende samfund, og historien om Peter Grimes har paralleller til komponisten Benjamin Brittens eget liv.

Peter Grimes lever af fiskeri. Som rå eneboer befinder han sig i strid med lokalsamfundet, der beskylder ham for at være for hård over for sine unge lærlinge, og bedre bliver det ikke, da Grimes anklages for mord på en tidligere lærling. Et par af hans venner går ham i forsvar - Ellen Orford, en enke, som han vil giftes med, Balstrode, en pensioneret kaptajn, og en apoteker Ned Keene - men Grimes forbliver en mystisk skikkelse. Hvad skete der egentlig med hans forsvundne lærling, og var han involveret?

Bemærk! Stykket er med engelske undertekster og at tilmelding er nødvendig. Fremvisningen varer ca. 2,5 timer.