Foredrag

Historiefestival: Med lånte fjer

Bibliotekernes Historiefestival 2024
Livestreams om hvordan vi tog alt det fremmede og gjorde det hjemligt og dansk.
Adgang: Gratis
Biblioteksrummet
Haslev Bibliotek

Jernbanegade 62
4690 Haslev
Danmark

Fra Æsops fabel om kragen der smykkede sig med påfuglefjer, kommer det udtrykket ”at pynte sig med lånte fjer”. Det danske samfund er fyldt med begreber, stilarter og kulturgenstande, som er blevet hentet hjem fra udlandet. Eksemplerne er mange, og breder sig fra kristendommen, demokrati og popmusik til bogstaver, matematik og mobiltelefoner. Historien har ofte flyttet sig ved åbensindet dialog og inspiration, mens ligeså ofte har det været krig, kolonisering og tyveri, der har bragt det fremmede ind i den danske kultur.

Gennem udveksling, møder, lån og tyveri fra andre kulturer er den danske historie blevet til. Med festivalen sætter kaster vi lys over danskernes kamp med det fremmedartede. Vi inviterer derfor til to live streams direkte fra Gentofte bibliotek, hvor historikere og eksperter skal gøre os klogere på vores egen historie.

KL. 11.00-12.15 Danmarkshistorien på lånte fjer:
I denne samtale graver historiker og forfatter Kåre Johannesen sammen med forsker og ph.d. Kasper Holdgaard Andersen fra Moesgaard Museum ned i de danske nationalsymboler, deres historie og deres mulige forfald. For når alt kommer til alt, er det så egentlig dansk – eller er det noget vi har lånt, stjålet, fået overleveret eller digtet på? Vi griber fat i nogle af de historiske holdepunkter som vi betragter som allermest danske. Hvilke overleveringer, kulturmøder og traditioner bygger historierne på? Hvordan kan historier som disse være med til at skabe en fælles historie og national identitet for Kongeriget Danmark?

Vi dykker bl.a. ned i fortællingen om Dannebrog – det ældste nationalflag i verden og det evige symbol på ’det danske’. Julen – kristendom eller åndedyrkelse? Vikinger – vores stolte, stærke forfædre. Danmarks første kongeslægt – fra Jelling eller Lejre?

Kl. 13.45-15.00 Kulturmødet på godt og ondt:
Hvad sker der når kulturer støder sammen. Vi kaster et nutidigt blik kulturmødets ups and downs. Historiker og tidligere chefredaktør, Bo Lidegaard, og musiker og debattør Isam Bachiri byder ind med deres faglige og personlige vinkler. Samtalen modereres af historiker og kulturformidler Morten Krøier Grützmeier og streames til dit bibliotek.

Hvis der er stemning for det, afholder vi en historiequiz mellem de to livestreams, og det er en frit for, om man vil deltage i begge streams eller kun det ene.