Haslev station

Ny direkte togforbindelse

Tirsdag den 11. april markerer åbningen af den nye togforbindelse mellem Næstved og København H. En længe ventet og vigtig begivenhed, lyder det fra borgmester Ole Vive.

Haslev by er trukket i festtøjet med flagallé i Jernbanegade. Vi kan nemlig glæde os over, at det direkte tog mellem Næstved og Københavns Hovedbanegård kører for første gang i dag.

DSB kører med to indvielsestog med afgang fra Haslev klokken 6.52 og klokken 7.22. Ved begge afgange vil borgmester Ole Vive fløjte afgangssignalet.

For pendlere og andre rejsende til og fra Haslev bliver den nye direkte togforbindelse en klar forbedring af rejseforholdene. Der bliver ingen togskift på Køge Station, og rejsetiden bliver forkortet med 29 minutter om dagen - hvis man altså er pendler til og fra København.

Der bliver serveret kaffe og croissanter på stationen i tidsrummet 6.30 - 8.00. Inden afgang på første indvielsestog bliver der også sunget morgensang. Børn fra kommunens daginstitutioner har lavet tog-tegninger, som bliver hængt op i en fint pyntet stationsbygning i dagens anledning.

Fejring på torvet om eftermiddagen

Klokken 16-17 fejrer vi åbningen af den nye togforbindelse på Torvet i Haslev med Christian Bøcker Sørensen fra Vision Haslev som konferencier.

1. viceborgmester Michael Christensen holder tale. Faxe Musikskole underholder med sang og musik. Og de unge fra Kariseuddannelsen deler popcorn og balloner ud. Faxe Kommunes efterhånden velkendte kaffevogn vil også være på torvet, så man kan få sig en god kop kaffe.

Kender du #togbog?

Fire kandidatstuderende fra Litteraturhistorie på Aarhus Universitet startede #togbog tilbage i marts 2017. De fotograferede folk med bøger i de danske tog, og lod folk anbefale og fraråde bøger, samtidig med at de opfordrede folk til at dele billeder af deres toglæsning under hashtagget #togbog. For som de siger: "Togtid er bogtid".

Skal du en tur med toget på den nye togforbindelse? Ved du, hvad du skal læse på turen? Ellers har vi samlet en masse bøger om tog til dig her - for hvad kunne være mere oplagt at læse på din togtur end en bog, hvor jernbaner spiller en vigtig rolle? Find inspiration til nye #togbog lige her, uanset om det skal være en billedbog med flotte illustrationer, en gribende roman eller en fagbog med masser af spændende viden.

Billedbøger om tog

Togbøger for børn og unge

Romaner, noveller og digte

Fagbøger om jernbaner