50 kr.
Rollosalen

Rollo og vikingerne i Normandiet

Hør om vikingehøvdingen Rollos færd til Normandiet og om hans mulige forbindelse til Faxe.

Vikingehøvdingen Rollo har lagt navn til flere ting i Faxe, herunder Rollostenen, Rollostien, Rollosalen, Radio Rollo og Rollotårnet, som stod fra 1938-1950.  Rollo var navnet på en af Danmarks mest berømte vikinger, og selvom der stadig er usikkerhed om Rollos oprindelse, mener mange, at han kom fra Faxe. Nu er der mulighed for at blive klogere på ham og de andre vikinger, når vi åbner dørene til Rollosalen for at invitere til et spændende historisk foredrag.

Foredragsholderen er Mads Ravn, ph.d. i arkæologi fra Cambridge Universitet og forsknings- og samlingschef på Vejlemuseerne. Bliv klogere på vikingernes opkomst og deres kontakter med de frankiske og engelske riger i løbet af 800-tallet og 900-tallet. Hør om Rollos vikingefærd til Normandiet og deltag i diskussionen om hans oprindelse.